sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościSiła rekomendacji zyskuje na znaczeniu. Raport „Lojalni 2017”

Siła rekomendacji zyskuje na znaczeniu. Raport „Lojalni 2017”

82 proc. polskich konsumentów korzystających z internetu poleca znajomym produkt lub usługę – wynika z najnowszego ogólnopolskiego badania „Lojalni 2017” przeprowadzonego przez dr. Tomasza Barana z Uniwersytetu Warszawskiego na panelu Ariadna na zlecenie 2take.it. 57 proc. ankietowanych poleca innym zakup konkretnego produktu lub usługi co najmniej raz w miesiącu, w tym 14 proc. robi to raz w tygodniu lub częściej.

Badanych pytano także o wpływ udziału w programach lojalnościowych na ich decyzje zakupowe. 66 proc. przyznało, że udział w takim programie sprawia, że częściej kupują produkty lub usługi firmy, która go prowadzi.

Siła rekomendacji zyskuje na znaczeniu

Taki wniosek wynika z przeprowadzonego badania. Polecenie znajomego jest często sygnałem kupna sprawdzonego produktu lub skorzystania z wypróbowanej przez znajomych usługi. „Wyniki dowodzą, że chętnie polecamy sprawdzone produkty oraz usługi i sami też chętnie kierujemy się opiniami innych w swoich decyzjach zakupowych” – mówi dr Tomasz Baran z Uniwersytetu Warszawskiego, autor badania.

Najczęściej polecamy produkty spożywcze

Wśród najczęściej polecanych innym produktów królują produkty spożywcze – w ciągu ostatnich 12 miesięcy poleciło je innym osobom 42 proc. konsumentów. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki (39 proc.). Chętnie dzielimy się rekomendacjami zakupu określonej odzieży (35 proc.), książki (30 proc.), sklepu (29 proc.) czy smartfonu (27 proc.).
Najrzadziej polecamy sobie takie produkty, jak motocykl (2 proc.), bilety lotnicze (4 proc.), materiały biurowe i usługi prawne (po 6 proc.).
Blisko co czwarta osoba poleca innym sprzęt AGD, z którego już korzysta i fryzjera, z którego jest zadowolona.

21 proc. pytanych odpowiedziało, że raz w miesiącu kupiło polecany produkt lub skorzystało z polecanej usługi. 72 proc. respondentów przyznało, że dotychczas podejmowało decyzje zakupowe pod wpływem polecenia. Najczęściej były to produkty spożywcze (34 proc.), kosmetyki (34 proc.), odzież (25 proc.) i książki (21 proc.).
Tylko 6 proc. pytanych przyznało, że w ostatnich dwunastu miesiącach wybrało pub opierając się na rekomendacjach znajomych.

Jak polecamy?

To, co warto kupić, najczęściej polecamy w bezpośredniej rozmowie (76 proc.) lub w rozmowie telefonicznej (32 proc.). Co czwarta zapytana osoba (25 proc.) dzieliła się swoją opinią w sklepie, a niemal co piąta (19 proc.) w mediach społecznościowych.

Czytaj też: Wpis na blogu Instytutu Monitorowania Mediów: Jak dbać o lojalnych klientów z pomocą monitoringu mediów

Korzystanie z programów lojalnościowych

Większość internautów (81 proc.) bierze udział w programach lojalnościowych i w przeważającej mierze korzysta w tym zakresie z plastikowej karty lojalnościowej (74 proc.). Ale też 33 proc. robi to za pomocą strony internetowej, 32 proc. gromadzi kupony promocyjne, 26 proc. zbiera punkty w postaci pieczątek przybijanych na karteczkach. Już 19 proc. badanych deklaruje udział w programach lojalnościowych za pomocą aplikacji na smartfonie.

Co z polecenia kupują kobiety, a co mężczyźni?

Wyniki badania wskazują, że wybór polecanych produktów zależy od płci. Kobiety częściej niż mężczyźni kupują polecane kosmetyki (kobiety 50,5 proc., mężczyźni 15,5 proc.), z kolei to mężczyźni częściej kupują z takiej przyczyny smartfony (mężczyźni 16,8  proc., kobiety 8,8 proc.).

Nagroda za polecenie

Okazuje się, że jesteśmy gotowi polecać w większym stopniu, jeśli bylibyśmy za to wynagradzani. 66 proc. respondentów przyznało, że interesowałoby ich wzięcie udziału w programie, w którym otrzymywaliby wynagrodzenie za polecanie innym osobom produktów lub usług, które sami kupili.

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na zlecenie 2Take.it na próbie polskich użytkowników Internetu w wieku od 18 lat wzwyż (N=1074). Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji internautów dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w marcu 2017 roku.

Pełne wyniki badania można pobrać bezpłatnie ze strony www.2take.it/lojalni.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj